Vanliga frågor
Returer och reklamationer
Vi säljer enbart second hand-varor i fint skick. Vi försöker se över plaggen noga då så att du ska behöva överraskas av en vara i dåligt skick. Skulle det mot förmodan ske hör du av dig till oss på info@astridsvanner.se så löser vi det direkt!
Du har 14-dagars ångerrätt från det att du mottagit din vara. Ångrar du ditt köp meddelar du det till oss på info@astridsvanner.se. Vi vill då veta:
1. Vilken eller vilka varor du vill skicka tillbaka.
2. Anledning till returen; för liten storlek, för stor storlek, motsvarade inte förväntningarna, ångrat köp eller annan anledning.
Därefter klistrar då på den medföljande returfraktsedeln på påsen/paketet och lämnar till valfritt PostNord-ombud. Packa varorna väl så att vi får tillbaka dem i samma skick som när du mottog dem. När det gäller badkläder måste plasten för hygieniskt skydd finnas kvar.
Du som kund står för frakten vid en retur, vilket innebär att vi drar av kostnad för returfrakt på beloppet du får tillbaka. Returavgiften är 59 kr då du returnerar 1-3 varor. Returnerar du 4 varor eller fler och fått fri frakt på din order (ordrar över 900 kr) är returfrakten 120 kr.
Inlämning och kommision
Vi tar emot kläder för dam, barn och baby samt accessoarer, skor och väskor som återspeglar rådande årstid och trender och som har ett värde över 100 kr. Vi tar helst emot kläder från populära märken med bra kvalité så som; COS, & Other Stories, Arket, Carin Wester, Wera, Polarn o. Pyret, Geggamoja etc. Därutöver guldkorn från populära kedjor så som Zara, H&M och Lindex.
Vi tar t.ex. emot; byxor, jeans, toppar, skjortor, blusar, koftor, kavajer, kjolar, klänningar, shorts, sportkläder, oanvända badkläder, ytterkläder, solglasögon, smycken, mössor, kepsar, väskor, skor samt mindre babyprodukter.
Tänk att du själv skulle vilja köpa varan. Allt ska vara helt och rentvättat. Kläder som legat på vind eller i förråd behöver tvättas om för att inte lukta unket. Vi tar inte emot nopprigt, fläckigt eller kläder med överdrivet slitage.
Börja med att skicka en förfrågan om inlämning på DM till @astridsvanner eller maila till info@astridsvanner.se. Förklara lite kort vad det är du önskar sälja så återkommer vi snart vi kan. Innan vi tar emot plagg önskar vi se bild/bilder på det du önskar sälja samt lite kort info om t.ex. storlekar, skick och märke.
Vi ser helst att du återbrukar och skickar in din inlämning i en påse du har hemma. Maxvikt för inlämningspåsen är 2 kg. Har du mycket du vill lämna in kan du packa i två påsar med maxvikt 2 kg. Fraktetikett får du av oss och lämnas till valfritt PostNord-ombud. För varje inlämnad vara tar vi 10 kr i hanteringsavgift. Mer om inlämning kan du läsa här.
Vi tar inte emot retrokläder, underkläder, äkta päls samt bal- och bröllopsklänningar. Vi tar inte heller emot kläder som luktar unket från vind eller källare eller plagg som är noppriga, fläckiga, trasiga eller har överdrivet slitage. Det får se använt ut, men inte slitet. Tänk nytvättat, fint skick och rådande trender.
Om du är osäker på om vi tar emot en vara kan du skicka ett direktmeddelande till oss på Instagram med bild på varan. Det går också bra att maila oss på info@astridsvanner.se. Generellt godtar vi inte fläckar eller större slitage men beroende på värdet på varan kan vi ibland godta vissa defekter som då får en beskrivning.
Tänk på att varan ska vara hel och rentvättad och helst ha ett värde över 100 kr. Vi tar inte emot kläder som luktar unket från vind eller källare, inte heller nopprigt och kläder med överdrivet slitage.
Vår utgångspunkt är att vi lämnar osålda varor vidare till välgörenhet. Önskar du däremot få tillbaka en vara vid utebliven försäljning noterar du det på Mina Sidor. Fraktkostnad tillkommer och dras av från summan du tjänat in.
När vi har tagit emot din inlämning får då ett bekräftelsemail från oss. Det kan ibland ta några veckor innan din inlämning läggs upp på astridsvanner.se, men vi meddelar dig så snart alla dina varor finns i webbshoppen.
När vi har tagit emot din inlämning får du ett bekräftelsemejl från oss. När allt är prismärkt, fotat och upplagt på astridsvanner.se kan du logga in på "Mina sidor" på astridsvanner.se där du kan följa hur det går för dina försäljningar.
Astrids vänner säljer på kommission vilket betyder att du får betalt i efterhand för de varor som sålts. Varorna prissätts efter skick, märke och aktualitet men oftast hamnar priset omkring en tredjedel av nypris, ibland omkring halva nypriset.
Du tjänar 40% av det varan säljs för. För varje vara som läggs ut i webbshoppen tar vi 10 kr i hanteringsavgift (denna avgift dras från din första utbetalning). Pengarna du tjänar på dina försäljningar betalas ut via banköverföring till det kontonummer som du anger på Mina sidor. På Mina sidor begär du själv utbetalning av ditt innestående belopp. Observera att vi inte kan betala ut varor som sålts inom kundens returrätt som är 3 dagar i butik och i webbshoppen 14 dagar från att kunden mottagit sin vara. Dina intjänade pengar finns tillgängliga att begära ut när som helst men inom 12 månader från inlämningsdatum.
Allmänna frågor
Vi gör alltid en kvalitetscheck på allting vi tar emot för att säkerställa att varorna håller ett bra skick. I stort sätt alla varor steamas inför fotografering och plaggen fräschas då upp ytterligare.
Varor som inte motsvarar våra kriterier på skick lämnas till välgörenhet, i dagsläget lämnas de till Stockholm Stadsmission. Vissa varor med mindre defekter som inte påverkar funktionalitet och som vi bedömer har ett andrahandsvärde på minst 100 kr får en tydlig beskrivning med vad som är defekt samt ett pris därefter. Observera att barnkläder får ha ett lägre värde än 100 kr.
Alla modevaror är 100% pre-loved och är second hand. Vissa second hand varor är däremot i nyskick eller helt nya. I eventuella samarbeten med företag säljer vi oanvända produkter som inte längre säljs i butik. Just nu säljer vi till exempel helt nya badkläder från Lagun Swimwear.
Utöver modevaror säljer vi också sko- och klädvårdsprodukter. Dessa varor har naturligtvis inte haft någon tidigare ägare, men de är väl värda sin investering. Tar vi hand om våra kläder och skor bättre håller de längre, vi möjliggör återbruk och vi får hopp om en grönare framtid.
Hos Astrids vänner har vi samlat second hand varor i fint skick, men fint skick kan såklart kategoriseras ner ytterligare. Vi delar in varorna i tre olika skick.
Nyskick - innebär att varan är i mycket fint skick. Den är troligen oanvänd. Vi kan inte se några spår av användning.
Fint skick - innebär att varan är i mycket gott skick men att mindre spår av användning syns eller märks av.
Bra skick - innebär att att varan är i bra begagnat skick. Dvs helt och utan fläckar. Varan upplevs som använd. Tyget kan ha mindre slitage eller vara blekt från sol eller tvätt.
Många gånger skickas din order samma dag eller dagen efter som du lägger din order på astridsvanner.se, vilket innebär en leveranstid på 1-3 vardagar. Vid hektiska tidpunkter kan det däremot ta upp till 5 vardagar innan du får ditt paket. Försändelsen skickas som varubrev och lämnas i din brevlåda under dagtid. Får paketet inte plats i din brevlåda lämnas det till ditt närmaste PostNord-ombud och du aviseras då på sms.
Är du influencer eller företag som önskar ge dina varor en andra chans via oss? Vad roligt! Kontakta oss på info@astridsvanner.se
Finns din fråga inte med här går det jättebra att skriva till oss på info@astridsvanner.se. Du kan även skriva DM till oss på Instagram.